Umiejętność kategoryzowania, to zdolność dostrzegania cech wspólnych i różnicujących przedmioty, zwierzęta, rośliny.
Łączenia ich według jakiejś cechy, przyporządkowania według pewnych zasad.
Tworzenie kategoryzacji odbywa się na podstawie rozpoznania cechy wspólnej elementów.
Zestaw ten uczy dziecko włączania i wyłączania elementów z kategorii poprzez dostrzeżenie braków lub różnic.
Dzięki tej umiejętności dzieci odkrywają porządek w świecie, poznają go.
Uczą się że istnieją reguły w odniesieniu do przedmiotów, zwierząt, roślin oraz elementów językowych.
W pierwszym etapie pracy z dzieckiem, przybliżamy mu zasady i reguły klasyfikowania obrazków do danej kategorii.
Prezentujemy dziecku kartę kategorii. Nazywamy ją.
Rozkładamy pod spodem obrazki z tej kategorii.
Prosimy dziecko o ułożenie obok tej samej kategorii.
Prezentujemy etykietkę z kolorem (np.czerwony)
Pod spodem rozkładamy obrazki w kolorze czerwonym, wymieszane z obrazkami innego koloru (jeden lub dwa dodatkowe kolory).
Wypowiadamy kategorię: Czerwone, wskazując na etykietkę, następnie razem
z dzieckiem wyszukujemy pasujące do kategorii obrazki.
Postępujemy tak samo z etykietką z nazwą danej grupy-kategorii.
Z zestawem ćwiczymy:
1. Tworzenie kategorii.
2. Włączanie obrazka do kategorii.
3. Wyłączanie obrazka z kategorii.
Tworzymy kategorię ze względu na:
- kolor (ten sam kolor, różny kształt)
- kształt (ten sam kształt, różny kolor)
- grupę - zwierzęta, kwiatki,warzywa, przedmioty, (różny kształt, różny kolor)
Zestaw zawiera:
- 36 elementów tekturowych
- 28 kartoników wzorcowych
- opis ćwiczeń
- opakowanie tekturowe