Ćwiczenia matematyczne z serii „Wielka Przygoda” klasa 3 cz. 3 umożliwiają dziecku wykorzystanie swojej wiedzy i umiejętności w praktyce. Jako uzupełnienie podręcznika rozwijają sprawność liczenia, uczą analizowania danych, wykorzystują kreatywność i potencjał każdego ucznia. Porządkują wiedzę nieformalną dziecka i kształtują rozumienie pojęć matematycznych dzięki zadaniom, w których uczeń szuka rozwiązań, wykorzystując swoją intuicję oraz zdobyte umiejętności.
Rozwijają i kształtują wyobraźnię przestrzenną poprzez zadania, w których dziecko manipuluje różnymi przedmiotami, bada ich właściwości, eksperymentuje.
Przygotowują ucznia do realizacji wielu zagadnień geometrycznych na wyższych poziomach edukacyjnych oraz do rozwiązywania zadań z geometrii. Pozwalają dziecku dochodzić do rozwiązania różnymi drogami – uczeń uświadamia sobie, że dany wynik można uzyskać, stosując różne metody obliczeń. Ułatwiają intuicyjne rozumienie trudnych, abstrakcyjnych pojęć matematycznych.
Dają możliwość analizowania związków między liczbami, co jest wstępem do zrozumienia zagadnień algebraicznych.
Kładą nacisk na manualne i rysunkowe metody rozwiązywania zadań tekstowych.
Uczą argumentowania, kształtują i rozwijają samodzielne myślenie, w tym myślenie twórcze, dzięki zadaniom niestandardowym (zadania z żarówką), w których można różnie interpretować dane, a więc nie ma jednego słusznego rozwiązania.
Kształcą dociekliwość i koncentrację, rozbudzają ciekawość poznawczą oraz myślenie kombinatoryczne.
Sprawdzają i systematyzują zdobytą wiedzę matematyczną; uczeń dowiaduje się, które zagadnienia już opanował, a które musi jeszcze poćwiczyć (strony Czy to już umiem?).