Czas, czas, czas goni nas Naglący termin, niedoczas, permanentne opóźnienie - oto najwierniejsi towarzysze i zarazem najwięksi wrogowie kierownika projektu. Nawet certyfikowani project managerowie, ludzie z ogromną wiedzą i nie mniejszym doświadczeniem, raz po raz znajdują się w sytuacji, w której potrzeba naprawdę wielkiej psychicznej odporności, by się nie poddać. Otrzymują do realizacji projekty spóźnione już w momencie startu prac. Muszą współpracować z klientami nastawionymi na wieczne "nie" lub takimi, którym sprzedawca obiecał uczynić realnym to, co absolutnie nierealne... Niestety, mądra teoria zarządzania projektami IT nader często ma się nijak do rzeczywistości. Autor książki, wieloletni kierownik projektów, mierzy się w niej właśnie z tą powszechną, choć może mało elegancką praktyką zarządzania projektami. To szczególne kompendium wiedzy, "projektowej czarnej magii", zawiera sprawdzone recepty dla kierowników projektów oraz kierowników organizacji IT, a także rady dotyczące tego, jak działać w krytycznych sytuacjach oraz jak unikać: niedoszacowania projektów w IT opóźnień w ich realizacji sporów wewnątrz zespołu projektowego konfliktów z innymi project managerami, działami wdrożeniowymi, zespołem handlowym niedomówień w relacjach z klientami oddawania niedopracowanego produktu wszelkiego rodzaju zagrożeń - od kar za opóźnienia po zerwanie kontraktu.
Autor podzielił się swoim dużym doświadczeniem w nadzorowaniu strategicznychprojektów w międzynarodowych organizacjach. Zaskakuje znakomitą syntezą ocenyskomplikowanych sytuacji oraz trafną analizą ich przyczyn, uwarunkowaną złożonościązaangażowanych stron, psychologią głównych aktorów, czasami sprzecznymi celami worganizacjach, a także różnie rozumianymi założeniami i zasadami niby oczywistymi dlawszystkich.Książka zawiera wiele case’ów z bogatej praktyki autora, co utrzymuje dużezainteresowanie w trakcie lektury, daje możliwość utożsamienia się z osobą decyzyjnązarządzającą dużymi projektami, zmienia perspektywę patrzenia i myślenia. Różnesytuacje i warianty rozwoju projektu oraz eskalacji sytuacji pozwalają zastanowić się nadmechanizmami i skutkami podejmowanych decyzji. Poruszane zagadnienia są niezwyklepragmatyczne i wszechstronne, pokazują wszystkie aspekty projektu ― od jego genezydo zakończania. Książka nie jest teoretycznym kompendium o metodykach, ale bazujena psychologii biznesu, emocjach oraz sprzeczności interesów ― przez co jestniezwykle wartościowa.Po jej przeczytaniu czytelnik z pewnością zada sobie pytanie: czemu ciągle popełniamytyle błędów, skoro zachowania i ich skutki są takie oczywiste i przewidywalne?
Piotr Piątosa, CEO Ant Solutions, CEO Comarch Healthcare
Bardzo interesująca i potrzebna książka dla wszystkich osób, które chcą w umiejętnysposób zarządzać lub współuczestniczyć w świadomy sposób w projektach. Dokładneanalizy autora, poparte ogromnym doświadczeniem praktycznym.Umiejętna synteza przekazana w formie zrozumiałych zaleceń pozwoli na unikaniebłędów, ale przede wszystkim na świadome zrozumienie tego, co się dzieje w projekciena różnych jego etapach, oswoić i umiejętnie sobie radzić w trudnych sytuacjach.Przedstawiona metodologia w pełni zgadza się z moimi doświadczeniami, osoby, któraprzez kilkanaście lat nadzorowała projekty po stronie klienta ― od poziomu specjalistydo członka zarządu. Intuicyjne zrozumienie i podejście stosowane przeze mnie w wieluprojektach znajduje w tej książce swoje racjonalne i przekonujące uzasadnienie.Jednocześnie książka ta jest idealnym narzędziem dla osób, które „zmieniają stronę” zklienta na dostawcę, daje mnóstwo praktycznych wskazówek i rozbija „wieże strachu”.Obowiązkowa lektura dla wszystkich, uczestników projektu, w zasadzie pod każdąszerokością geograficzną. Napisana w sposób zrozumiały dla osób, które pierwszeprojekty mają za sobą. Dla początkujących może stanowić swego rodzaju instrukcjęobsługi przy pierwszych realizacjach projektowych.Czyta się łatwo, przejrzyste argumentacje, poparte przykładami i podsumowaniewniosków.Książka, do której można i należy wracać. Bardzo pomocna również dla takich osób jakja, które po latach pracy w korporacji po stronie klienta pracują jako doradcy, konsultanci,freelancerzy po stronie dostawców. Zaprawieni w boju uczestnicy projektów znajdą w tejksiążce wiele obserwacji, z którymi się zgodzą, ale wartością tej pozycji jest jejkompleksowość i korelacja różnych zagadnień.Zachęcam do czytania. Jedna z lepszych lektur biznesowych, jakie miałem przyjemnośćprzeczytać. Polecam nie tylko dla projektów IT, ale również dla innych projektów w dobiepostępującej digitalizacji.Rafał Markiewicz, CTO E-Plus Gruppe & KPN International, CTO BASE, CEO NexusTelecom
Z dużym zainteresowaniem przeczytałem nową książkę Marcina Dąbrowskiego ozarządzaniu projektami IT pt. Wieczne opóźnienie. W przeciwieństwie do wielu pozycjidostępnych na naszym rynku nie traktuje ona o metodykach projektowych, a skupia sięprzede wszystkim na praktycznych aspektach współpracy w relacji dostawca – klient.Marcin przedstawia opis cyklu życia projektu oczami dostawcy, dokładnie analizująckażdą z jego faz od momentu wyceny, sprzedaży, przez fazę wdrożenia, aż po sukcesalbo ewentualne opóźnienia, kary lub zerwanie kontraktu. Każda z tych faz jest bardzoszczegółowo poddana analizie, która pokazuje dokładnie, co dzieje się w jej trakcie postronie klienta i dostawcy. Książkę polecam przede wszystkim menedżerom pracującymw firmach będących odbiorcami projektów informatycznych. Pozwoli ona im lepiejzrozumieć swoich dostawców, ich sposób działania, problemy, a co za tym idzie ―skuteczniej dobierać metody zarządzania projektami dostarczanymi przez dostawcówzewnętrznych. Po przeczytaniu tej książki wielu z nich może odkryć, dlaczego stosowaneprzez nich do tej pory praktyki nie przynosiły pożądanych efektów.Pozycja ewidentnie godna polecenia, nie ma drugiej takiej obecnie na rynku!
Marek Lenz, CIO Bank Pekao S.A.
Wieczne opóźnienie. Prawie każdy prowadzący projekty się z tym zderzył. Czytając tęksiążkę dowiesz się o przyczynach opóźnień i sposobach na ich eliminację od stronydostawcy.Daje się wyczuć wyraźnie, że mocno akcentowana jest perspektywa dostawcy wprojekcie, nie jest to jednak ograniczenie ― to doskonały materiał dla klienta, aby lepiejzrozumieć mechanizmy powstawania problemów i dzięki temu postarać się wypracowaćsposoby zapobiegania opóźnieniom. Dlatego to materiał do analizy nie tylko dladostawców rozwiązań IT, to materiał również, a może szczególnie, dla ich klientów.Jestem w stanie sobie wyobrazić zespół managerów, którzy po lekturze tej książki,znając tajemnice szarej i rzadko omawianej na forach rzeczywistości prowadzonychprojektów, są w stanie tak poprowadzić projekt, żeby uniknął on pułapki opóźnień.Uwaga, ostrzegam! Czytając możesz się trochę frustrować, bo będziesz czytał/a o tymco często widzisz na co dzień w swojej pracy.
Bartłomiej Irzyński, CTO Vectra/Multimedia Polska
Marcin świetnie opisuje realia prowadzenia dużych i skomplikowanych projektów IT.Doskonale definiuje podstawowe, najczęściej popełniane błędy i pokazuje, jak ichunikać. Dobrze byłoby móc przeczytać tę pozycję 20 lat temu. Książka ta, podobnie jakprawo lotnicze, pisana jest krwią dostawców IT. Autor trafnie argumentuje, że etyczny imądry proces zakupowy warunkuje już na samym początku sukces lub porażkę projektu.Największą uwagę należy zatem przykładać do zamawiania i kontraktowania.Na szczęście nowoczesne firmy przechodzą dziś na model zwinny (agile) zarządzaniaprojektami, co powoduje, że proces zarządzania zmianami i oczekiwaniami klienta jestbliski rzeczywistości. Agile czyni cuda w relacji klient – dostawca.
Rafał Styczeń, Founder & CEO, Ailleron | IIF
Czytając tę książkę, w mojej głowie wciąż przewija się słowo „uczciwość”. Wybrzmiewaono w praktycznie każdej omawianej kwestii. Uczciwość przede wszystkim ― wobecklienta, ale też wobec siebie nawzajem w firmie. Dla mnie uczciwość i wzajemnyszacunek to bardzo ważne wartości. Podoba mi się, że Marcin promuje je w swojejksiążce. Świetnie się ją czyta, lekko ― jest napisana prostym językiem, bez pompy i żargonu.Autor maluje kompletny obraz, na którym pokazane są zgrabnie i merytorycznie zarównote procesy, które wszyscy znają, jak na przykład etapy projektu, jak i te niepisanezasady, które nierzadko decydują o sukcesie albo porażce.W trakcie lektury myślałam wielokrotnie, że inżynierowie pracujący w projektach zklientami koniecznie powinni przeczytać tę książkę. Jest bardzo praktyczna. We mniewzbudza zaufanie.
Ewa Maciaś, Director of Engineering, Google
Biorąc książkę Wieczne opóźnienie. Zarządzanie projektami IT do ręki, zastanawiałemsię, czym może się ona różnić od wielu podobnych pozycji dostępnych na rynku. Izostałem pozytywnie zaskoczony. Od pierwszych stron widać, że książka napisana jestprzez praktyka z wieloletnim doświadczeniem w pracy nad dużymi projektami ― którychętnie się nim dzieli. Autor nie skupia się nad teorią zarządzania projektami, pokazujenatomiast, jak ważne jest holistyczne podejście do wszystkich aspektów związanych zprojektami, od rozpoczęcia procesu sprzedaży, aż do zakończenia projektu. Książka wklarowny sposób pokazuje, co należy robić, aby projekt zakończył się sukcesem, alerównież czego koniecznie się wystrzegać. Warto też dodać, co na pewno jest dużązaletą tej książki ― fajnie się ją czyta.
Leszek Cygan, Manager, IBM
Bardzo ciekawa pozycja opisująca w kompleksowy sposób proces realizowaniaprojektów informatycznych, uwzględniający zjawiska i obszary, które można określić jako„szara strefa”, czyli między innymi przestrzeń różnic w celach pomiędzy działami wfirmie, dynamice w relacji pomiędzy dostawcą a klientem, przecinające się kompetencjewewnątrz firmy itd.Nie ma zbyt wielu pozycji, które opisują te obszary w tak dosłowny sposób, dlategouważam, że warto zapoznać się ze spostrzeżeniami autora.
Lucjan Sosna, Senior Director Software Engineering, Sabre Corporation
Skutecznie i do celu!Trzymasz w ręku książkę, którą napisano z myślą o wypełnieniu luki między teorią apraktyką. To nie jest kolejny typowy podręcznik. To guidebook, z którego możeszskorzystać w każdym momencie, aby zainspirować się i odnaleźć właściwe rozwiązanie.
Znajdziesz w nim praktyczne i skuteczne narzędzia z obszarów biznesowo-organizacyjnych, ale także ludzkich ― z licznymi przykładami z codziennego życiaautora.Autor to manager z wieloletnim doświadczeniem w zarządzaniu polskimi orazzagranicznymi projektami, który opiera się na własnej wiedzy, dobrych praktykach, alerównież popełnionych błędach.Zapewniam, że czytając tę książkę niejednokrotnie dopadnie Cię efekt, który dosięgałmnie, a nazwałam go „Hmm, rzeczywiście !”. Podczas czytania wielu fragmentówzatrzymasz się na chwilę, aby zastanowić się nad swoim działaniem… i przyznaszautorowi rację.Magdalena Firek-Gundelach, Head of People Ailleron, Global HR Manager BrownBrothers Harriman, HR Manager Philip Morris Polska