Publikacja stanowi rozwinięcie i uzupełnienie dwóch poprzednich książek z serii ,,Biblioteka Prawa Handlowego"": Kodeksowe umowy handlowe i Pozakodeksowe umowy handlowe. Zawiera wzory umów handlowych najczęściej stosowanych w praktyce wraz ze zwięzłymi komentarzami oraz odpowiednio dobranym orzecznictwem.
W części dotyczącej umów kodeksowych zaprezentowano wzory umów uregulowanych w kodeksie cywilnym (umowa sprzedaży, sprzedaży na próbę, sprzedaży na raty, dostawy, kontraktacji, o roboty budowlane, leasingu, rachunku bankowego, agencyjna, komisu sprzedaży i komisu zakupu, przewozu osób i przewozu rzeczy, spedycji, ubezpieczenia, składu), natomiast w części obejmującej umowy pozakodeksowe przy wyborze oparto się na przyjętej przez redaktora naukowego i autorów konwencji i pogrupowano je tematycznie.
Omówiono umowy w zakresie:
- działalności i obrotu przedsiębiorstwem,
- pośrednictwa handlowego,
- promocji i reklamy,
- działalności bankowej i inwestycyjnej,
- inwestycji budowlanych,
- barteru,
- praw własności intelektualnej,
- transportu,
- turystyki,
- a także umowy stosowane w obrocie konsumenckim.
Uwzględniono także umowy dotyczące licencji na używanie zarejestrowanego znaku towarowego oraz powierzenia przetwarzania danych osobowych.
Książka została przygotowana przez zespół pracowników naukowych Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II, Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie i Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
Publikacja jest przeznaczona przede wszystkim dla praktyków: adwokatów, radców prawnych, sędziów, notariuszy, komorników sądowych oraz aplikantów tych zawodów prawniczych. Zainteresuje również przedsiębiorców, którzy w swojej działalności stosują umowy handlowe.