Szkoła przyjazna kreatywności to najnowsza książka znanego w Polsce eksperta i propagatora nowoczesnych metod zarządzania szkołą. Każdy nauczyciel, dyrektor szkoły, badacz zajmujący się edukacją czy pracownik administracji oświatowej znajdzie w tej książce olbrzymią liczbę cennych i praktycznych porad odnośnie do tego, jak organizować pracę szkoły w XXI wieku w epoce sztucznej inteligencji oraz dojścia do głosu pokoleń Z i Alfa. Książka stanowi kompendium wiedzy o tym, jak zrozumieć kreatywność uczniów i jak się o nią troszczyć. Wiedza i umiejętności, które są propagowane w tej książce, nie są nauczane ani na studiach nauczycielskich, ani na większości szkoleń dla nauczycieli. Książka będzie także bardzo przydatna rodzicom zainteresowanym wychowywaniem kreatywnych dzieci. Spis treści: Wstęp 1. Istota i rodzaje kreatywności Wprowadzenie 1.1. Definicja i sposoby rozumienia kreatywności 1.2. Rodzaje kreatywności 1.3. Mity i nieporozumienia dotyczące rozumienia kreatywności Podsumowanie Rekomendacje, wnioski i zachęty do refleksji dla nauczycieli 2. Teorie i modele opisujące kreatywność Wprowadzenie 2.1. Teorie wyjaśniające istotę kreatywności 2.2. Istota procesu kreatywnego 2.3. Proces twórczy a sztuczna inteligencja Podsumowanie Rekomendacje, wnioski i zachęty do refleksji dla nauczycieli 3. Cechy kreatywnych uczniów Wprowadzenie 3.1. "Wzorowy uczeń" w epoce sztucznej inteligencji 3.2. Zasoby osobiste związane z kreatywnością 3.3. Zachowania i działania charakterystyczne dla osób kreatywnych 3.4. Domeny kreatywności Podsumowanie Rekomendacje, wnioski i zachęty do refleksji dla nauczycieli 4. Motywowanie do kreatywności Wprowadzenie 4.1. Teorie motywacji 4.2. Co motywuje do kreatywności? 4.3. Tworzenie klimatu szkoły sprzyjającego kreatywności Podsumowanie Rekomendacje, wnioski i zachęty do refleksji dla nauczycieli 5. Organizacja szkoły przyjaznej kreatywności Wprowadzenie 5.1. Kreatywność a wiedza encyklopedyczna w szkole 5.2. Czy warto mierzyć kreatywność uczniów w szkole? 5.3. Metody pomiaru kreatywności 5.3. Dalsze metody wspierania rozwoju kreatywności uczniów w czasie zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych 5.4. Pomiar kreatywności uczniów w systemie edukacji Podsumowanie Rekomendacje, wnioski i zachęty do refleksji dla nauczycieli 6. Działania na rzecz rozwoju kreatywności uczniów w polityce oświatowej Wprowadzenie 6.1. Na czym polega innowacyjność w sektorze edukacji? 6.2. Polityka oświatowa a edukacja na rzecz rozwoju kreatywności 6.3. Profil absolwenta polskiej szkoły przyjaznej kreatywności Podsumowanie Rekomendacje, wnioski i zachęty do refleksji dla nauczycieli Zakończenie Spis tabel, ramek i schematów Bibliografia Pamięć i (nie)obecność. Wspomnienie Profesor Wity Szulc Wybrane książki Profesor Wity Szulc