,,Główna teza pracy polega na tym, że status prawny marszałka  województwa, mimo stosunkowo krótkiego okresu, jaki minął od jego powołania, e w o l u u j e stosownie do zmian pozycji i zadań województwa samorządowego w systemie samorządu terytorialnego oraz  warunków prawnych i politycznych, w jakich działa samorząd. Dr J.  Sobczak podkreśla przynajmniej dwie przesłanki owej ewolucji. Po  pierwsze, co wydaje mi się interesujące, Autor widzi marszałka niejako  na <> przeciwstawnych sobie tendencji rozwoju Polski:  realizacji i poszanowania konstytucyjnej zasady decentralizacji oraz  kreowania rozwiązań prawnych opartych na umacnianiu centralizmu państwa. Jak twierdzi Autor, umacnianie się w systemie ustrojowym jednej z tych  tendencji w poważny sposób wpływa na zmianę pozycji prawnej marszałka  województwa. Autor - jako niezwykle bystry obserwator polskiego życia  politycznego - widzi w praktyce ustawodawczej ostatnich lat ograniczanie zadań samorządu województwa i właściwości marszałka na rzecz organów  administracji rządowej. W poszczególnych rozdziałach pracy wskazuje  rozwiązania prawne, które podkreślają tę tezę. Po drugie, skoro rośnie  znaczenie województw jako regionów, to wzrasta pozycja marszałka w  mechanizmie współpracy europejskiej. Przekonywująca jest myśl, że  <>, któremu ustawy powierzyły  realizację zdecentralizowanej polityki rozwoju, jest obecnie  pierwszorzędna. Sądzę, że potwierdzeniem tego są nasze obywatelskie  obserwacje funkcjonowania samorządu. Stąd wynika postulat de lege ferenda Autora: celowe jest ustawowe ukształtowanie jednoznacznej, formalnej pozycji  marszałka jako jednoosobowego organu wykonawczego samorządu  województwa"".
Z recenzji prof. dr. hab. Mirosława Granata