Zawartość numeru koncentruje się wokół trzech grup tematów:
teorii trzech generacji Smart City;
polityki migracyjnej i energetycznej Unii Europejskiej;
rozwoju społeczeństwa obywatelskiego, zarządzania jakością kształcenia, synergii ekonomicznej w Ukrainie i w Polsce.
Pierwszy temat został podjęty w artykule teoretycznym, w którym autorki analizują koncepcję Smart City z wykorzystaniem teorii trzech generacji rozwoju inteligentnych miast. Wiedza o merytorycznych zmianach w rozumieniu składowej smart w koncepcji Smart City jest bardzo ważna dla administracji, polityków i władz miast, które chcą być smart, a także dla badaczy przy ocenie postępów i opracowaniu rekomendacji dla takich miast.
W ramach drugiego tematu została przedstawiona m.in. analiza ewolucji polityki energetycznej UE i trwającej transformacji energetycznej uwzględniająca strategię Europejskiego Zielonego Ładu, który wpływa na stosunki energetyczne UE z krajami trzecimi. Jako przykład wybrano Azerbejdżan ważnego dostawcę gazu ziemnego do UE. W innym artykule zaprezentowano wyniki badania jakościowego mającego na celu analizę i prognozowanie przyszłości relacji Unii Europejskiej z państwami-eksporterami węglowodorów w Azji Środkowej, oparte na porozumieniach bilateralnych Umowy o Partnerstwie i Współpracy.
Wśród artykułów podejmujących ostatni temat numeru znajduje się analiza struktury, funkcji i metod zarządzania jakością kształcenia we współczesnej szkole oraz propozycja systemu zarządzania szkołą na bazie tradycji. Praca została oparta na wynikach badań przeprowadzonych w szkołach Polski i Ukrainy. W innym artykule autorzy opisali rolę organizacji pozarządowych (NGOs) oraz ocenili ich zdolności do działania w krytycznych okolicznościach, takich jak transformacja państwa. Badanie kładzie szczególny nacisk na rolę organizacji społeczeństwa obywatelskiego w dyskursie politycznym i medialnym w Gruzji i w Ukrainie, wzbogacając naukę o nowy materiał empiryczny, związany z zaangażowaniem takich organizacji w procesy legislacyjne oraz w rozwój państwa.