W publikacji szczegółowo omówiono obowiązki, jakie ustawa o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (AML) nakłada na instytucje obowiązane, którymi są m.in. firmy świadczące usługi w zakresie prowadzenia ksiąg rachunkowych oraz doradcy podatkowi i biegli rewidenci. Uwzględniono przy tym zmiany wprowadzone do tej ustawy w 2021 r., znacznie rozszerzające zakres jej stosowania. Zmiany te dotyczą m.in.: o zakresu obowiązkowego stosowania środków bezpieczeństwa finansowego, o obowiązkowego stosowania przez instytucje obowiązane wzmożonych środków bezpieczeństwa finansowego, o ochrony pracowników lub współpracowników instytucji obowiązanej anonimowo zgłaszających naruszenia przepisów z zakresu przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, o zakresu krajowej oceny ryzyka, o czynów, za które biuru rachunkowemu mogą być wymierzone kary administracyjne, o rozszerzenia katalogu instytucji obowiązanych do stosowania ustawy, o prowadzenia Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych, o udostępniania innym podmiotom informacji posiadanych przez Generalnego Inspektora Informacji Finansowej, o współpracy właściwych polskich organów z właściwymi organami innych państw UE, o działalności regulowanej na rzecz spółek lub trustów oraz działalności w zakresie walut wirtualnych, o zmiany niektórych definicji (m.in. państwa członkowskiego, beneficjenta rzeczywistego oraz osób zajmujących eksponowane stanowiska polityczne). Publikacja uwzględnia ponadto zmiany, które: o wprowadziły możliwość elektronicznego doręczenia instytucji obowiązanej protokołu kontroli i wystąpienia pokontrolnego, o dodały notariuszy prowadzących rejestry akcjonariuszy prostych spółek akcyjnych do katalogu instytucji obowiązanych, o dodały proste spółki akcyjne do katalogu podmiotów zobowiązanych do zgłaszania informacji o beneficjentach rzeczywistych, o przyznały dodatkowe uprawnienia prokuratorowi związane ze wstrzymywaniem transakcji lub blokadą rachunku. Opracowanie zawiera dodatkowo praktyczne wzory dokumentów, które mogą być przez biuro rachunkowe wprost wykorzystane w celu prawidłowego wykonywania obowiązków nałożonych przez ustawę o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (AML). Są to: o wzór oceny ryzyka prania pieniędzy w biurze rachunkowym, o wzór oświadczenia klienta dotyczącego zajmowania eksponowanego stanowiska politycznego, o wzór wewnętrznej procedury w zakresie przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, o wzór wewnętrznej procedury anonimowego zgłaszania naruszeń przepisów z zakresu przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, o wzór zawiadomienia Generalnego Inspektora Informacji Finansowej o planowanej transakcji, o wzór zawiadomienia Generalnego Inspektora Informacji Finansowej o okolicznościach mogących wskazywać na podejrzenie popełnienia przestępstwa prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu, o wzór formularza identyfikacyjnego instytucji obowiązanej. Uzupełnieniem poradnika jest ujednolicony tekst ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (AML), uwzględniający najnowsze zmiany, które weszły w życie w 2022 r.