Historyjki o emocjach to pomoc przeznaczona do pracy ze starszymi uczniami, którzy mają trudności z rozpoznawaniem i określaniem uczuć innych osób oraz z wyrażaniem tego, co czują, za pomocą mimiki twarzy. Ich prosta forma (krótkie teksty i pozbawione szczegółów rysunki) umożliwi skupienie się na ćwiczeniu nawet osobom z problemami w zakresie kompetencji społecznych i komunikacyjnych.
W publikacji położono szczególny nacisk na nazywanie uczuć okazywanych w różnych sytuacjach społecznych. Celem książki jest także uświadomienie uczniowi, że w jednym miejscu, na przykład w domu, szkole czy sklepie, może czuć rozmaite emocje, w zależności od sytuacji, w której się znalazł.
Na każdej rozkładówce przedstawiono cztery sytuacje, które mogą się wydarzyć w jednym miejscu i z którymi łączą się odmienne emocje. Omówione zostały przestrzenie interakcji społecznych, doskonale znane z codziennych aktywności starszych uczniów, takie jak dom, szkoła, sklep, restauracja, przychodnia, ulica, kino, zoo, hotel, wesołe miasteczko, podwórko, boisko, park czy środki transportu.