Książka podejmuje problematykę rozumienia utworu na tle nauk estetycznych, filozoficznych i prawnych. Jako pierwsza w krajowej literaturze przedstawia analizę nurtu skandynawskiego realizmu prawniczego i jego znaczenia dla interpretacji i stosowania prawa autorskiego, postmodernistycznej estetyki oraz filozofii analitycznej.
Autorka poszukuje odpowiedzi m.in. na następujące pytania:
czy pojęcie utworu w ustawie należy rozumieć w zupełnym oderwaniu od współczesnych trendów estetycznych, filozoficznych czy technologicznych,
w jaki sposób odróżnić niechronioną ideę od chronionej formy jej wyrażenia, a także
czy istnieje jakakolwiek strategia bądź metoda, która pozwoliłaby na jednoznaczne, proste i obiektywne odróżnienie jednego utworu od drugiego.
Odwołując się do analizy polskiego, unijnego oraz zagranicznego orzecznictwa, autorka przedstawia niebezpieczeństwa i pułapki prawniczego myślenia o pojęciu utworu oraz poddaje pod dyskusję interdyscyplinarne spojrzenie na współczesne rozumienie przedmiotu prawa autorskiego.
Książka jest przeznaczona dla profesjonalistów, którzy w swojej praktyce zawodowej spotykają się z problemem interpretacji prawa autorskiego: adwokatów, radców prawnych, sędziów. Zainteresuje również naukowców nauk społecznych, takich jak prawo, socjologia, psychologia, a także doktorantów i przedsiębiorców z sektorów zarządzania kulturą bądź IT.