ZASKAKUJĄCA, WCIĄGAJĄCA I SKŁANIAJĄCA DO REFLEKSJI POWIEŚĆ NOMINOWANA DO ORANGE PRIZE I MAN BOOKER PRIZE
Oryks i Derkacz to poruszająca historia miłosna i zarazem fascynująca wizja przyszłości. Yeti, budząc się po globalnej katastrofie, nie może uwierzyć w śmierć swojego najlepszego przyjaciela Derkacza i ukochanej ich obu - pieknej Oryks. Dlaczego swiat się rozpadł? Czy Yeti jest ostatnim zyjacym człowiekiem? Dlaczego przezyły tylko zielonookie Dzieci Derkacza? Wyczerpany, poszukując schronienia i jedzenia, wyrusza w podróż - do własnej przeszłości i do zródeł katastrofy, która doprowadziła swiat do zagłady.
Margaret Atwood przenosi nas do nieodległej przyszłości, która wygląda aż nazbyt znajomo, a zarazem przerasta nasze wyobrażenia. Z charakterystycznym dla siebie dystansem i czarnym humorem konstruuje kolejne ostrzeżenie - igranie z genetyka, brak poszanowania dla otaczającego nas swiata i ekologii musi skończyć się zle.
Nie ustępuje najmocniejszym dystopiom XX wieku - Oryks i Derkacz to wybitna pozycja literatury wizjonerskiej. "The Washington Post"
Mistrzyni Atwood i jej przyprawiająca o dreszcze postapokaliptyczna wizja świata nawiązuje do George'a Orwella, Anthony'ego Burgessa i Aldousa Huxleya... Oryks i Derkacz to jedna z czołowych pozycji literatury wizjonerskiej."The Seattle Times"
- Ile nieszczęścia - powiedział podczas jednego z lunchów Derkacz. Musieli być wtedy tuż po dwudziestce, Derkacz już pracował w Instytucie Watsona-Cricka.
- Ile niepotrzebnej rozpaczy spowodowała seria biologicznych niedopasowań, niedobrane hormony i feromony? W rezultacie ktoś, kogo namiętnie kochasz, nie chce albo nie może odwzajemnić tego uczucia. Pod tym względem jako gatunek jesteśmy żałośni: niedoskonale monogamiczni. Gdybyśmy tylko potrafili łączyć się na całe życie jak gibony albo przestawić na zupełnie beztroski promiskuityzm, nastąpiłby kres seksualnych rozterek. Lepszy plan: zrobić z tego nieuchronny cykl, jak u innych ssaków. Nigdy nie zechcesz kogoś, kogo nie możesz mieć.
Margaret Atwood
(ur. 1939 r.) kanadyjska pisarka, poetka i krytyczka literacka. Jest autorka ponad piecdziesieciu powieści, zbiorów wierszy oraz esejów, a jej książki opublikowano w trzydziestu pieciu krajach. Napisała m.in.: Opowieść Podręcznej i jej kontynuacje Testamenty, Panią Wyrocznie, Serce umiera ostatnie, Kobietę do zjedzenia, Kamienne posłanie, Zbójecka narzeczona, Ruchome cele. Eseje umyślne z lat 1982-2004, Kocie oko nominowane w 1989 r. do Nagrody Bookera, Grace i Grace nagrodzona kanadyjska Giller Prize oraz włoska Premio Mondello, Palace pytania. Eseje aktualne z lat 2004-2021. Dwukrotnie uhonorowana Nagroda Bookera: w 2000 r. za powieść Slepy zabójca i w 2019 r. za Testamenty. Mieszka w Toronto.