Monografia dotyczy rozwoju wybranych źródeł napędu pojazdów samochodowych, które mogą stanowić alternatywę dla standardowego, tłokowego silnika spalinowego. W pracy przedstawiono genezę powstania i zasadę działania różnego typu hybrydowych systemów napędowych oraz systemów elektrycznego napędu pojazdów wykorzystujących zasilane wodorem ogniwa paliwowe. Podkreślono rolę hybrydowych układów napędowych jako ogniwa pośredniego w rozwoju konstrukcji pojazdu w drodze do pełnej elektryfikacji systemów napędowych. W monografii dokonano wnikliwej analizy tego typu układu napędowego obejmującej zarówno opis rozwoju konstrukcji na przestrzeni ostatnich lat, jak i wyniki badań naukowych przeprowadzonych z udziałem autora opracowania. Ważnym elementem uzupełniającym pracę jest omówienie zagadnień związanych z produkcją wodoru, metodami jego oczyszczania, a także przechowywaniem na pokładzie pojazdu oraz transportem z zakładów produkcji do stacji dystrybucji. Istotną część opracowania stanowi ponadto dyskusja poświęcona bezpieczeństwu eksploatacji pojazdów wyposażonych w układy napędowe zasilane wodorem. Prezentowane w monografii treści w dużej mierze opierają się na doświadczeniu zawodowym autora, a także na wiedzy pozyskanej podczas udziału w badaniach naukowych tego typu pojazdów.