Waga problemu i temperatura sporu, który rozgorzał w polskim społeczeństwie po wyroku Trybunału Konstytucyjnego z października 2020 r., są oczywiste. Podobnie jak głęboki podział i brak dyskusji między obozami pro- i antychoice.
Próba przełamania tego impasu poprzez szukanie szerszych perspektyw i przedefiniowanie dotychczasowych stanowisk stanowiła dla nas motywację do podjęcia tematu. Przyglądamy się więc doświadczeniom innych krajów oraz kobiet zaangażowanych w kwestie praw reprodukcyjnych i ochrony życia - także narodzonego. Nie koncentrujemy się na abstrakcyjnych dywagacjach. Szukamy społecznych warunków, które należy tworzyć, by w przyjaznym środowisku móc decydować się na rodzenie i wychowanie dzieci, a aborcja była rzadka, ale legalna i bezpieczna.
Kiedy możemy być jednocześnie za wyborem i za życiem? Jakie są największe wyzwania dla nowego prawa aborcyjnego? Czy katolicy i katoliczki są wobec opcji pro-life bez alternatywy?
Odpowiadają: Thia Cooper, Cassandra Speer, Eleonora Zielińska, Finka Heynemann, Elżbieta Korolczuk, Tisa Żawrocka-Kwiatkowska i Anna Mateja
A ponadto:
- Muzułmańscy ateiści. Sekularyzacja wkracza na Bliski Wschód
- Być jak Susan Sontag. O pierwszej celebrytce współczesnej humanistyki
- "To się nazywa aborcja. Zabieg to można mieć u dentysty" - opowiadanie J. Rudniańskiej
- Felietony Olgi Gitkiewicz i Filipa Springera