Różnorodność tekstów pomieszczonych w tomie wynika [] z przyjętych w nich, odmiennych perspektyw oglądu opisywanego zjawiska: perspektywy badacza, naukowca, rodzica, nauczyciela, terapeuty, członka rodziny osoby z autyzmem, jej dobrego znajomego, odbiorcy tekstu literackiego. [] Zadaniem publikacji jest [] poszerzanie wiedzy na temat autyzmu oraz rozwijanie wrażliwości humanistycznej Czytelników, kształtowanie empatycznej postawy wobec osób ze spektrum autyzmu (postrzeganych niekiedy jako Inni, nietypowi, odmienni), dostrzeganie ich problemów, potrzeb, ale też zalet i wyjątkowości. Zadanie to jest ważne, od tego bowiem, jak szeroka i dokładna będzie wiedza członków społeczeństwa na temat autyzmu, jakie są ich postawy wobec osób z zaburzeniami ze spektrum, może zależeć jakość życia osób autystycznych, a także ich rodzin i bliskich.
(fragment Słowa wstępnego)
Autorzy prezentują trudne relacje społeczne i wpisane w nie losy bohaterów oraz ich rodzin. Lektura książki buduje przekonanie, że każda osoba z ASD to wyjątkową indywidualność, która musi funkcjonować w świecie do niej Nieprzystosowanym. [] O wartości tomu stanowi dobór tekstów, które problemy osób autystycznych ujmują w perspektywie badań interdyscyplinarnych. W artykułach opisano obraz zaburzeń z perspektywy logopedycznej, językoznawczej, psychologicznej i psycholingwistycznej. Większość autorów zajmuje się charakterystyką indywidualnych cech osób z autyzmem, pokazując je na tle klasyfikacji doniesień na temat specyfiki zaburzeń ASD w wielospecjalistycznej literaturze przedmiotu. [] niezwykle ważne we współczesnej rzeczywistości jest budowanie w odbiorcach przekonania o tym, że autyzm to nie choroba, ale zaburzenie, które jest cechą człowieka, stanowi nie tylko o jego odmienności, lecz także o jego wyjątkowości; ta wymaga zrozumienia, wsparcia i uważności.
(z recenzji dr hab. Aliny Maciejewskiej, prof. Uniwersytetu w Siedlcach)