Czwarty tom skryptu zawiera analizy i reinterpretacje literatury dla dzieci i młodzieży powstałej w okresie Polski Ludowej. Składają się na niego artykuły podejmujące zagadnienia z zakresu bibliotekoznawstwa i kulturoznawstwa wcześniej pomijane przez badaczy. Można go uznać za komplementarny wobec tomu poprzedniego. Całość podzielono na cztery części zatytułowane: Rozwój krytyki, Poezja i proza, Szkoła - biblioteka - ksiegarnia, Sztuka książki. W zbiorze czytelnik znajdzie omówienie roli krytyki literackiej, rozwoju poezji i prozy (powieść harcerska, historyczna, dla dziewcząt, fantastyczna, biograficzna), a także książki popularno-naukowej i komiksu. Osobny blok tematyczny odnosi się do problematyki lektur szkolnych, bibliotek publicznych dla dzieci i młodzieży, wznowień książek z dwudziestolecia międzywojennego oraz książki zabawki, popularnej na rynku wydawniczo-księgarskim w PRL-u. Ostatni dział poświęcono ilustracji książkowej w omawianym okresie. Publikacja adresowana jest do szerokiego grona badaczy kultury (bibliologów, polonistów, nauczycieli, bibliotekarzy), a także studentów kierunków humanistycznych.