Podręcznik do klasy 8 został zaktualizowany pod względem wersji wykorzystywanych aplikacji oraz prezentowanych treści. Zagadnienia przedstawiono w pięciu rozdziałach: Lekcje z HTML-em, Lekcje z Pythonem, Lekcje z danymi, Lekcje z modelami i Lekcje w sieci. Uczniowie dowiedzą się, jak tworzyć mniej i bardziej skomplikowane strony i witryny internetowe wykorzystujące kaskadowe arkusze stylów oraz elementy interaktywne CSS i JavaScript, zaczną programować w języku tekstowym Python oraz poznają nowe możliwości arkusza kalkulacyjnego (m.in. utworzą w arkuszu prosty kalkulator, będą analizować duże zestawy danych z wykorzystaniem tabel przestawnych oraz traktować arkusz jako narzędzie do przeprowadzania symulacji), skupią się również na pracy w sieci i w chmurze oraz zagadnieniach związanych z nauką i rozwijaniem zainteresowań online. Dzięki zastosowaniu podejścia problemowego podręcznik zachęca dzieci do samodzielnej pracy i pozwala w efektywny sposób zdobyć kompetencje niezbędne w cyfrowym świecie.
Całość dopasowano do potrzeb i możliwości uczniów, którzy od początku swojej edukacji realizują program według nowej podstawy programowej. Dodatkowo podręcznik wzbogacono o atrakcyjne infografiki. Sprawdzone w praktyce ćwiczenia krok po kroku prowadzą ucznia do celu, a ciekawe zadania dodatkowe inspirują do samodzielnej pracy i rozwijania niezbędnych umiejętności. Nauczyciel może w razie potrzeby łatwo zindywidualizować nauczanie.
Uczeń w klasie 8 pracuje z:
- prostym edytorem tekstu, w którym tworzy strony w językach HTML, CSS i JavaScript;
- środowiskiem programowania tekstowego, w którym m.in. przygotowuje aplikację rysującą fraktale, wykonuje obliczenia oraz rysuje proste wzory;
- arkuszem kalkulacyjnym, w którym m.in. rozwiązuje problemy związane z ciągami i symulacjami oraz rysuje wykresy funkcji liniowych;
- aplikacjami mobilnymi do wykonywania pomiarów;
- serwisami i aplikacjami umożliwiającymi naukę i rozwijanie zainteresowań online.
Tematy zajęć nawiązują do codziennych problemów oraz innych przedmiotów. Autorzy - doświadczeni metodycy - proponują pracę metodą problemową, na co obecna podstawa programowa stawia szczególny nacisk.
Struktura każdej lekcji jest uporządkowana i przedstawia się następująco:
- lista zdobywanych umiejętności,
- postawienie ciekawego problemu,
- przedstawienie sposobu rozwiązania problemu oraz wskazówek i rad ułatwiających zapamiętanie ważnych zasad,
- wybór zadań do samodzielnego wykonania.