Hortiterapia wykorzystywana jest jako alternatywna forma rewalidacji osób z niepełnosprawnością intelektualną i niepełnosprawnościami sprzężonymi. Wykorzystuje jako narzędzie terapeutyczne rośliny oraz ogrody i związane z nimi prace pielęgnacyjne. Metoda ta pozwala uczestnikom zajęć na:
- zwiększenie motywacji do ćwiczeń i pracy
- przejmowanie inicjatywy w działaniach
- aktywizację zmysłów (propriocepcji, dotyku, węchu, smaku, wzroku, słuchu)
- naukę obserwacji otoczenia i kształtowanie wrażliwości estetycznej
- okazywanie emocji w akceptowany społecznie sposób
- współpracę w grupie rówieśniczej
- poprawę kondycji fizycznej oraz sprawności manualnej i motorycznej.
Publikacja przekazuje treści edukacyjne w atrakcyjnej formie bajek, które porządkują emocje i doznania, wyciszają i uruchamiają wyobraźnię dzieci, pozwalając im na rozwój kreatywności. Ponadto bajki pomagają - również dzieciom z trudnościami w komunikowaniu się - wyrażać emocje i przeżycia, zdobywać wiedzę o świecie, kształtować świat wartości i wrażliwość estetyczną, odnajdywać wzorce do naśladowania.
Zawarte w książce scenariusze zajęć ogrodniczych zostały opracowane zgodnie z podstawą programową kształcenia ogólnego dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym w szkołach podstawowych.