Ćwiczenia zawarte w Elementarzu do nauki czytania mają na celu pomoc uczniom w opanowaniu:
umiejętności rozpoznawania drukowanych liter wielkich i małych;
techniki czytania sylab otwartych oraz dwu , trzysylabowych wyrazów zbudowanych z sylab otwartych;
na dalszym etapie całościowego czytania sylaby zamkniętej.
W publikacji celowo pominięto: samogłoski ó, ę, ą; spółgłoski miękkie; dwuznaki: cz, sz, ch, rz, dz, dź, dż oraz spółgłoskę j jako trudne do opanowania przez uczniów z niepełnosprawnością intelektualną. Zamieszczony materiał stanowi podstawę (bazę) do nauki czytania w pełnym zakresie. Może on także służyć uczniom w normie intelektualnej.
Małgorzata Podleśna absolwentka pedagogiki wczesnoszkolnej Mazowieckiej Wyższej Szkoły Humanistyczno-Pedagogicznej w Łowiczu, studiów podyplomowych z zakresu informatyki na Politechnice Łódzkiej oraz terapii pedagogicznej na Uniwersytecie Adama Mickiewicza w Poznaniu. Dyplomowana nauczycielka, pracuje w szkole od 1986 r. Przez kilka lat pracowała w Poradni Pedagogiczno-Psychologicznej jako pedagog terapeuta. Autorka książek edukacyjnych i gier planszowych dla dzieci w młodszym wieku szkolnym oraz książek z zakresu terapii pedagogicznej. Odznaczona srebrnym medalem za długoletnią służbę. Motto, jakim kieruje się w swojej pracy, to: Mów dziecku, że jest dobre, że może, że potrafi (J. Korczak).