Stajemy się społeczeństwem, w którym obok siebie żyją ludzie posługujący się na co dzień różnymi językami. Odkrywamy i oswajamy oblicza dwu- i wielojęzyczności. Po pierwsze: wielu naszych rodaków mieszka poza granicami kraju i oprócz języka polskiego na co dzień używa innego języka/języków. Po drugie: do kraju wracają rodziny, które przez jakiś czas mieszkały w innych miejscach na świecie. Wraz z rodzicami przyjeżdżają dzieci, które urodziły się i wychowały poza Polską. Uczyły się w innych językach. W Polsce trafiają do szkół, w których proces nauczania i uczenia się odbywa się w języku polskim. Po trzecie: po wybuchu wojny w Ukrainie na terenie naszego kraju mieszkają osoby, dla których pierwszym językiem jest język ukraiński. To język obecny w szkołach, przedszkolach, w sąsiedztwie. Po czwarte: język angielski jest językiem obowiązującym w przestrzeni wielu zawodów. W tym języku odbywają się międzynarodowe konferencje, realizowane są projekty naukowe i metodyczne. To język obecny we współczesnej kulturze muzycznej, filmowej, w mediach, Internecie, turystyce. W tym numerze Edukacji Wczesnoszkolnej przyglądamy się dwu- i wielojęzyczności. Podejmujemy wybrane wątki. Otwieramy przestrzeń do refleksji, dyskusji, proponowania rozwiązań. Zapraszamy do lektury.
Prof. UAM dr hab. Kinga Kuszak
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu