Poradnik krok po kroku omawia elektroniczną procedurę udzielania zamówień publicznych. Dodatkowo zawiera praktyczne zestawienia tych elementów postępowania, które zmieniły się na skutek elektronizacji. Liczne przykłady, instrukcje, ilustracje i zrzuty z ekranu z pewnością ułatwią opanowanie, wdrożenie i stosowanie nowej procedury w jednostce i firmie.
Publikacja została przygotowana zarówno dla zamawiających, jak i dla wykonawców.
Elektronizacja dotyczy nie tylko składania przez wykonawców oświadczenia na formularzu Jednolitego Europejskiego Dokumentu Zamówienia (JEDZ) czy też ofert w postaci elektronicznej, opatrzonych kwalifikowanym podpisem elektronicznym, lecz także prowadzenia przy użyciu środków komunikacji elektronicznej całego procesu komunikacji w relacji zamawiający-wykonawca. Na procedurę tę trzeba zatem patrzeć dwutorowo. Po pierwsze, jako na nową formę sporządzania dokumentów, a po drugie - nowe sposoby ich przekazywania.
W poradniku szczególny nacisk położono na wyjaśnienie:
- w jakim zakresie zmienia się procedura udzielania zamówień publicznych,
- kiedy i jak korzystać z Platformy e-Zamówienia i Portali e-Usług,
- kiedy obowiązuje forma pisemna, a kiedy elektroniczna,
- jak i które dokumenty podpisywać kwalifikowanym podpisem elektronicznym.
W przystępny sposób przedstawiono m.in. zasady wypełniania i składania JEDZ w formie elektronicznej, tworzenia i korzystania z SIWZ oraz sporządzania i przesyłania dokumentów i oświadczeń. Dodatkowo wykonawcy dowiedzą się, jak prawidłowo złożyć ofertę w postaci elektronicznej oraz jakie są formy i wymogi dotyczące wadium po elektronizacji, a zamawiający - do kiedy i w jaki sposób bezpiecznie przechowywać dokumentację elektroniczną.