W SIERPNIOWYM NUMERZE ,,DYREKTORA SZKOŁY"" M.IN.:
Dla prenumeratorów: Kalendarz Świąt Wszelakich
Planowane zmiany w oświacie (Bogdan Bugdalski - dziennikarz, redaktor)
Zbliża się nowy rok szkolny, a wraz z nim obawy o warunki płacy i pracy nauczycieli oraz nowe ramy prawne funkcjonowania placówek oświatowych, w szczególności nadzoru pedagogicznego w szkołach. Do pierwszych dni lipca nie udało się rozwiązać żadnej z tych istotnych kwestii, pogłębił się za to konflikt między środowiskiem oświatowym a resortem edukacji.
Niezbędnik Dyrektora - Powrót do szkoły (Małgorzata Nowak - była dyrektor zespołu szkół, Sylwia Żmijewska-Kwiręg - członkini zarządu CEO, dr Radosław Kaczan - psycholog z Wydziału Psychologii Uniwersytetu SWPS, dr Piotr Rycielski - pracownik Wydziału Psychologii Uniwersytetu SWPS, Włodzimierz Kaleta - dziennikarz)
Autorzy sierpniowego Niezbędnika omawiają przykłady badań na temat konsekwencji długotrwałej edukacji zdalnej i proponują rozwiązania, które można wykorzystać, planując działania wychowawcze i dydaktyczne na początek nowego roku szkolnego.
Pandemiczna wartość utracona (Mirosław Sielatycki - zastępca dyrektora Biura Edukacji Urzędu m.st. Warszawy)
Pojęcie pandemicznej luki edukacyjnej pojawiło się na początku 2020 r. wraz z przejściem uczniów na naukę zdalną i związanym z tym zagrożeniem słabszego przyswajania przez nich wiedzy, niższych wyników na testach i egzaminach oraz większego zróżnicowania w osiągnięciach edukacyjnych. Przed dyrektorami szkół ważne wyzwanie, aby podejść do pandemicznej luki edukacyjnej w sposób rozsądny.
Wystąpienia dyrektora (Małgorzata Nowak - była dyrektor zespołu szkół)
Publiczne zabieranie głosu to dyrektorska codzienność. W pełnieniu funkcji reprezentacyjnej pomaga sprawne i skuteczne operowanie słowem. Dyrektorzy szukający inspiracji znajdą w tym artykule konkretne wskazówki, jak przygotować wystąpienie, utrzymać uwagę słuchaczy i uzyskać pożądany efekt. Wywód ilustrują fragmenty wystąpień z różnych szkolnych okazji.
A PONADTO:
- Vademecum dyrektora szkoły (Michał Łyszczarz)
- Standaryzacja pracy nauczycieli (Jarosław Kordziński)
- Zapobieganie wykluczeniu uczniów (Grażyna Redlisiak)
- Psychospołeczne skutki e-szkoły (Maciej Frasunkiewicz)
- Twórcza rozmaitość w szkole (prof. dr hab. Bolesław Niemierko)
- Modele edukacyjne bez pokrycia (Tomasz Garstka)