Niedozwolone treści w statucie (Mikołaj Darmosz - radca prawny)
W życiu codziennym otaczają nas różnego rodzaju regulaminy, warunki, zasady. Do zdecydowanej większości z nich podchodzimy bezrefleksyjnie, przyjmując jako zło konieczne. Podobnie niestety traktowany bywa statut szkoły, tymczasem akt ten można określić mianem ,,szkolnej konstytucji"", gdyż dotyczy praw oraz obowiązków uczniów i nauczycieli, a także organizacji funkcjonowania szkoły. Dlatego do jego tworzenia należy podejść ze szczególną uwagą, by uniknąć błędów.
Szkoła hybrydowa (Bogdan Bugdalski - dziennikarz, redaktor)
W cieniu wciąż zmieniających się komunikatów, że oto niebawem ósmoklasiści i maturzyści wrócą do nauki stacjonarnej albo też nie wrócą nawet do końca roku, a klasy I-III znów przejdą na funkcjonowanie zdalne, szkoły realizują swoje zadania, prowadząc zajęcia w maksymalnie dostępny i przyjazny dla uczniów sposób. Co ciekawe, chociaż wytyczne są jedne, placówki w zależności od potrzeb działają w różny sposób. Bo tu na dole widać to, czego góra nie dostrzega - że dyrektorzy powinni mieć większą swobodę w zakresie organizowania pracy swoich szkół, bo mają do tego najlepsze kompetencje.
Alfabetyzm klimatyczny (prof. dr hab. Jan Fazlagić - ekspert zarządzania w oświacie)
Edukacja klimatyczna pozwala na zrozumienie wpływu globalnego ocieplenia, zwiększa alfabetyzm klimatyczny wśród dzieci i młodzieży, a także pozwala na zmianę postaw i zachowań, które służą adaptacji do zmian klimatycznych. Dzięki niej możemy podejmować decyzje oraz zapobiegać ryzykom. Obchodzony 22 kwietnia Dzień Ziemi jest dobrą okazją do zastanowienia się, jakie miejsce edukacja klimatyczna zajmuje w naszej szkole. Uzupełnieniem artykułu są Materiały dla nauczycieli.
Niezbędnik Dyrektora - Egzaminy zewnętrzne (dr Wioletta Kozak - kierownik Wydziału Egzaminów z Przedmiotów Kształcenia Ogólnego w CKE, dr Maria Romanowska - starszy ekspert w CKE, Joanna Ługowska - psycholog szkolny, doradca metodyczny)
W kwietniowym Niezbędniku dr Wioletta Kozak oraz dr Maria Romanowska analizują najważniejsze zmiany w organizacji egzaminów, Jolanta Ługowska przedstawia sytuację psychologiczną uczniów ostatnich klas szkół podstawowych i średnich, a całość dopełniają scenariusze zajęć do wykorzystania przez wychowawców w końcowych tygodniach nauki szkolnej.
A PONADTO:
- (Nie)bezpieczna szkoła (dr Łukasz Krysiński)
- Jak przeciwdziałać wykluczeniu (Andrzej Pieńkowski)
- Czas pracy osoby z niepełnosprawnością (Barbara Tomaszewska)
- Co wie o nas internet? (Maciej Frasunkiewicz)
- Efekt św. Mateusza w edukacji (Jarosław Kordziński)
- Ekologiczny wzór dla uczniów (Włodzimierz Kaleta)