W książce znajduje się kilkadziesiąt fotografii przedstawiających  sytuacje z życia codziennego, które wymagają od nas pewnej reakcji, np.  wykonania konkretnej czynności lub powstrzymania się od zrobienia  czegoś, rozpoznania i wyrażenia swoich uczuć, określonego zachowania w  relacjach z innymi czy dostosowania się do społecznie przyjętych norm i  wartości. Do każdego zdjęcia opracowano pytania o różnym stopniu  trudności, które dorosłemu (nauczycielowi, terapeucie, rodzicowi) mogą  ułatwić rozmowę z uczniem na temat przedstawionych sytuacji.
Prosta forma tej publikacji nadaje jej charakter uniwersalnej pomocy  edukacyjno-terapeutycznej, do wykorzystania zarówno w pracy z dziećmi,  które dopiero poznają świat, jak i z uczniami podczas zajęć  wychowawczych w szkole czy w terapii osób z niepełnosprawnością  intelektualną, np. z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Dziecko, pracując z publikacją, uczy się:
1 - nazywania osób, miejsc, czynności i przedmiotów oraz ich cech;
2 - rozpoznawania własnych emocji i sposobów radzenia sobie z nimi;
3 - rozumienia emocji i potrzeb innych oraz postrzegania rzeczywistości z cudzej perspektywy;
4 - myślenia przyczynowo - skutkowego, analizowania różnych możliwości rozwiązań;
5 - wiary we własne możliwości i słuchania swojej intuicji.