Przygotowane głównie z myślą o uczniach klas ósmych, którzy szykują się do zdawania
testu ósmoklasisty na zakończenie szkoły podstawowej. Egzaminy wiążą się przeważnie z dużym stresem.
Z tego powodu warto wcześniej zapoznać się z formułą egzaminu i popróbować swoich sił.
By nabrać pewności siebie, sprawdzić co się wie, a czego nie lub co należy jeszcze doszlifować,
warto w ramach przygotowań do egzaminu rozwiązywać zadania z arkuszy z lat wcześniejszych.
Uczniowie powinni najpierw sami spróbować swoich sił.
Dopiero potem, by zweryfikować swoje odpowiedzi zajrzeć do naszych omówień zawierających,
oprócz rozwiązań, także podpowiedzi jak powinny być skonstruowane oraz przykłady modelowych wypowiedzi pisemnych.
To dlatego nasza publikacja została podzielona na dwie główne części:
z czystymi arkuszami z lat 2020-2022 opracowanymi przez Centralną Komisję Egzaminacyjną
(w tym: trzy główne i jeden dodatkowy), które pisali ósmoklasiści.
(Wskutek pandemii w okresie 2021-2024 na egzaminach ósmoklasisty obowiązują zawężone
w stosunku do podstawy programowej wymagania egzaminacyjne.
Mogą się więc nieco różnić od egzaminów przeprowadzonych w latach 2019-2020).
Jest to część przeznaczona do samodzielnej pracy ucznia.
z odpowiedziami, które są dodatkowo omówione.
I tak w zadaniach sprawdzających rozumienie ze słuchu są przytoczone konkretne kwestie z nagrania
przesądzające o wyborze właściwej odpowiedzi; podobnie w zadaniach, które sprawdzają poprawność komunikacji
w reakcji na wypowiedzi ustne bądź pisemne.
Natomiast zadanie sprawdzające umiejętność tworzenia wypowiedzi pisemnej jest skomentowane
zarówno pod względem oceny samej treści, jak i pod względem spójności i logiki wypowiedzi oraz zakresu
i poprawności środków językowych. Ponieważ omawiany jest tekst oryginalny stworzony przez jakiegoś ucznia,
to może zawierać drobne uchybienia, na które zwracamy oczywiście uwagę uczniów.